pondelok, 21. novembra 2011

Zákutia rusovského parku

Kým som si to nenašla na internete, tak som naozaj ani len netušila, na čo by mohla slúžiť tá pekná stavba, ktorá sa nachádza na jednom z okrajov rusovského parku juhovýchodne  od kaštieľa.. Vďaka google už teraz viem, že je to vodárenská veža, tzv. minaret.

Táto stavba bola vybudovaná na hranici parku s rozlohou 13,2 ha po roku 1906, kedy prešiel kaštieľ do vlastníctva nových majiteľov a to grófovi Elemírovi Lónyaimu a jeho manželke, korunnej princeznej Štefánii. Títo začali s veľkou modernizáciou kaštieľa, pri ktorej zaviedli okrem iného aj ústredné kúrenie a sociálne zariadenia. Tým sa zvýšila spotreba vody a na jej zabezpečenie sa vybudovala  spomínaná vodárenská veža. Architektonicky bola riešená podobne ako kaštieľ, čiže s prvkami neogotického slohu. Pri tejto príležitosti je zaujímavé spomenúť, že súčasťou bola aj žumpa, ktorá sa nachádzala tesne pri Rusovskom ramene. Tam odtekali všetky odpadové vody z kaštieľa. Nevypúšťali ich do blízkeho ramena, ale žumpu pravidelne vyvážali.






 


Vodárenská veža mala byť tým prekvapením, o ktorom som písala v predošlom článku. Ďalšou stavbou, ktorá patrila ku kaštieľu, bol kostol sv. Víta. O ňom som už raz písala TU.  Je to najstaršia sakrálna stavebná pamiatka na území Rusoviec. Je umiestnený v južnej časti parku a ako som už písala minule, dlho som o tejto stavbe nevedela. Možno to bolo aj tým, že kým nebol kostol zrekonštruovaný, bol nenápadný a teraz sa skvie bielou farbou, ktorá vyniká za stromami, ktoré ju oddeľujú od hlavnej cesty.  Čiernou škvrnou v jeho dejinách boli 50-te  roky minulého storočia, kedy bol mobiliár kostola  vysťahovaný a do priestorov bol nasťahovaný sklad kníh. Zariadenie kostola sa väčšinou  nenávratne stratilo. Len niektoré artefakty sa podarilo znovu nájsť, medzi nimi aj oltárny triptych s výjavom umučenia sv. Víta. Vo vnútri kostola som ešte nebola, pretože je vždy zamknutý.



Rusovce - kaštieľ a park