streda 2. novembra 2011

Cyklistika za vodnými mlynmi


Medzi týmito dvomi fotografiami uplynuli necelé tri hodiny. Prvú som  urobila v momente (6,55), keď som v Petržalke vychádzala na nadjazd smerujúci k Starému mostu a tá druhá fotografia (9,37)  bola jedna z tých, ktoré som urobila na našej prvej zastávke na ceste za vodnými mlynmi na južnom Slovensku. Medzitým sme absolvovali cestu vlakom, ktorý odchádzal z bratislavskej hlavnej stanice o 7,55. Aj napriek tomu, že sme si kúpili lístky až do Šale, o 8,43 sme vystúpili už v Galante. Odtiaľ sme sa vybrali na našu púť za vodnými mlynmi na Malom Dunaji. Mlyny ma lákali už dlhší čas a reálnejšie som o nich začala uvažovať vtedy, keď som objavila o nich článok na stránke Cyklovýlet.

Naša prvá fotozastávka bola pár metrov od miesta, kde nás smerová tabuľa naviedla k prvému mlynu, ktorý sme včera navštívili. Bolo to v obci Tomášikovo,  okrajom ktorej preteká rameno medzi Salibským Dudváhom a Malým Dunajom. Potom nás už občasné značenie nasmerovalo priamo k vodnému mlynu v Tomášikove. 

Vodný kolový mlyn Tomášikovo




















Odtiaľto sme sa vrátili znovu do dediny Tomášikovo a z nej sme pokračovali do Jahodnej. Aj tam je jeden z vodných mlynov, no my sme ho nedokázali nájsť. Podľa mapy by mal byť asi v priestore, kde sa nachádza kemp. Do kempu viedla brána a tá bola zamknutá. Takže o tomto mlyne zatiaľ iba z netu.  Mrzí ma to, lebo podľa fotografií, ktoré sú na uvedenej stránke, je aj tento mlyn veľmi zaujímavý. Teraz som si uvedomila, že som tam neurobila ani jednu fotografiu. Popri Klátovskom ramene bola krásna príroda, no tú hyzdilo množstvo rôznych nevkusných chát a domov. Po neúspešnom hľadaní sme z Jahodnej  pokračovali v ceste do Dunajského Klátova.

Vodný mlyn Dunajský Klátov


V Dunajskom Klátove sme prešli na druhý breh Klátovského ramena. Popri ňom sme išli až do chvíle, kým pred nami nebola značka so slepou cestou. Aj napriek značke sme pokračovali ďalej a dúfali, že platí iba pre autá. Bohužiaľ neplatila. Zrazu stáli pred nami dva nové domiská a pred bránou do dvora jedného z nich sme skončili našu púť popri ramene. Otočili sme sa a mostom sme prešli znovu na pôvodnú stranu ramena. Cesta viedla mimo ramena a po niekoľkých kilometroch sme sa dostali do blízkosti dediny Horné Mýto. No skôr, ako sme zakotvili v miestnom hostinci, išli sme okolo polí, na ktorých sa už z diaľky čosi belelo. Až keď sme prišli bližšie, sme uvideli, že na poli je množstvo vtákov. Boli to volavky biele. V takom množstve som ich ešte nevidela. Ľutovala som, že sa k nim nevieme dostať bližšie. Zo všetkých strán boli k poľu nejaké prekážky. Na jednej strane voda, na ďalšej zase menšia priepasť zarastená tŕním a burinou. Po nezdarných pokusoch odfotiť túto krásu sme pokračovali ďalej.  V miestnom hostinci  sme sa občerstvili kávou a pokračovali ďalej v ceste. 

Aj keď neboli ani dve hodiny, slnko už svietilo pomerne nízko. Rozhodli sme sa, že náš výlet ukončíme na stanici v Šali a vytýčili sme si cestu, ktorou sme sa do Šale mali dostať. Boli to dediny Trhová Hradská, Trstice, Kráľovský Brod, Tešedíkovo a Diakovce. V dedinách bola dosť hustá premávka áut, ale aj ľudí, pretože sa všetci vybrali na cintoríny.  Zastavili sme sa už len na dvoch miestach, kde sme si odfotili labute a iné vodné vtáctvo na Malom Dunaji.



Pri poslednom nazretí do mapy v dedine Tešedíkovo sme skonštatovali, že máme na stanicu v Šali už len niečo cez 10 minút. Napriek tomu som dupla zo všetkých síl do pedálov a dúfala som, že vlak, ktorý odchádzal zo Šale o 16,15 stihneme. Bohužiaľ, videli sme ho z diaľky, ako prechádzal smerom k stanici. Chýbalo nám možno len 5 minút, aby sme ho stihli. Tak sme sa potom v Šali na stanici zdržali ešte ďalšiu hodinu a pol, kým neprišiel  do stanice vlak Devín, ktorým sme sa odviezli do Bratislavy.  Od vystúpenia z vlaku mi trvalo 45 minút, kým som otvorila dvere na mojom byte.

Výlet bol pekný, menej náročný.  Celkovo som včera odjazdila 80 km. Ešte zostali vodné mlyny, ktoré sme nevideli a ktoré sa ani za jeden deň na bicykli stihnúť nedajú. Možno sa k tým zostávajúcim vrátime zase na jar.

FOTOGALÉRIA CYKLOVÝLETU ZA VODNÝMI MLYNMI



Tento článok a mnoho nových nájdete na novom súhrnnom cyklistikom blogu

Na cestách s Kellysom

Ste tam všetci vítaní!