utorok, 3. mája 2011

Čo je nové na Chorvátskom ramene

Už to bude pomaly mesiac, čo som priniesla prvý článok o tom, že na Chorvátskom ramene zahniezdili labute. Keďže ste mi v komentároch písali, že vás budú zaujímať malé labuťky, vybrala som sa dnes na prieskum. Bola som sa pozrieť na hniezdo, ktoré mám bližšie k domu. Vzala som to jedným vrzom cestou na nákup do Lidla. Samozrejme, že som si musela asi kilometer nadísť, ale stálo to za to. 


Už z niekoľkých metrov som videla, že labuť na hniezde stále sedí a že ju v tesnej blízkosti chráni jej partner. No medzitým, ako som sa priblížila k hniezdu, začala sa sediaca labuť mrviť a pomaly sa zodvihla z hniezda. Ale ešte skôr, ako tak urobila, snažila sa vajcia, na ktorých sedela, poprikrývať. Urobila som pár záberov a vybrala som sa fotiť malé kačičky, ktoré plávali obďaleč.
 


Medzitým, ako som bola otočená chrbtom k labutiemu hniezdu, vybrala sa jedna z labutí na výlet. Predišla ma a keď som sa otočila, uvidela som, že na vajciach nikto nesedí. Tak som sa rýchlo vrátila, aby som preverila, koľko vajec je v hniezde. Najviac ma trápilo, že som nevedela, ktorá z labutí sa vyšla prejsť. Jedna z nich zostala v blízkosti hniezda a neustále ho upravovala, vyberala z vody rôzne rastliny, pomocou ktorých dobudovávala hniezdo. 



Keďže som zistila, čo som chcela, tak som sa rozhodla odísť a ísť konečne na ten nákup. No ako som prechádzala popri druhej labuti, tá začala s takou podívanou, že som pomaly zabudla, kam som chcela ísť. Dosť dlhý čas som tam stála a cvakala som kúpajúcu sa labuť. V tej chvíli som nepochybovala, že to bude určite tá, ktorá sedela na hniezde a ktorá si prišla urobiť očistu. Netuším, či dennú, alebo je jej intenzita umývania nižšia. Myslela som si, že to, čo mi labuť predviedla, dokáže urobiť iba ženská. Chlapi sa predsa až tak dôkladne neumývajú. Po dlhom kúpeli vyšpliechaná a vyhryzkaná na rôznych miestach tela sa labuť presunula bližšie k opačnému brehu. 


Medzitým som si všimla, že labuť, ktorá zostala upravovať hniezdo, sa začala štverať hore, aby sa posadila na vajcia. A v tej chvíli som si uvedomila, že kúpajúca sa labuť nebola žena, ale muž. Neuveriteľné. Alebo je možné, že by sa na hniezde striedali? Nepredpokladám to. Tento labutiak nabúral moju teóriu o tom, ako dôkladne sa umýva ženské a mužské pokolenie.  V tej chvíli som ľutovala, že nevlastním kameru, pretože toto by stálo za nafilmovanie. 



Aby som kvôli kúpajúcej labuti nezabudla na kačice. Tie ma prekvapili, pretože sa na vode pohybovala kačacia rodinka. Netuším, ako staré mohli byť kačičky, ale veľa dní na tomto svete ešte určite nepobudli. Aj na ne bolo radosť pozerať sa.