sobota, 12. mája 2012

Nitrianska kalvária

Sobotňajšie ráno sľubovalo krásny slnečný májový deň. Bola som u sestry a na celý deň sme mali naplánovaný program. Po trošku neskorších raňajkách sme sa teda vybrali do mesta, aby sme postupne plnili naše predsavzatia.

Najprv sme navštívili ich mestskú tržnicu, ktorá má takú atmosféru, že vždy, keď mám príležitosť, tak tam idem. Z tržnice sme zamierili do jedného z najnovších nitrianskych nákupných centier, ktoré je hneď oproti tržnici. Tu mi chcela sestra dokázať, že mi nájde obchod, kde si dokážem kúpiť niečo na seba aj ja. Tvrdila som totiž, že obchody v týchto centrách sú len pre mladých. Aj napriek tomu, že som si tam horko-ťažko vybrala a kúpila dve tričká, myslím si to i naďalej.

Keď už sme mali nákupy za sebou, nasmerovali sme si to za ďalším cieľom dňa. A tým bola Kalvária. Je to už dávno, čo som sa tam raz ocitla na nejakej akcii, ale na to, aby som vyšla úplne hore a videla odtiaľ mesto, vtedy nezostal čas. Tak teraz som si to vynahradila a pobudla som tam dosť dlho, aby som sa pokochala pohľadmi na Nitru.

Nitrianska kalvária je z prelomu 18.-19. storočia a nachádza sa na dominantnom skalnatom vrchu mesta. Túto fotografiu som urobila zo strechy nákupného centra.


Hneď dolu je Kostol nanebovzatia panny Márie, vedľa ktorého bola postavená pôvodná stavba kláštora. Základy kostola sú z 13. storočia, ale bol viackrát prestavaný, takže dnes nesie prvky gotiky, románskeho slohu i renesancie.



Popri dvanástich kaplnkách krížovej cesty sa dostanete až na vrch Kalvárie. Na vŕšku sú tri veľké kríže tvoriace súsošie ukrižovania a na samom vrchu je Kaplnka Božieho hrobu, ktorá má šesťuholníkový pôdorys. Z vrcholu Kalvárie sú nádherné výhľady na celé mesto a jeho okolie.












Kalvária skrýva v sebe tajomné neprístupné jaskyne, ako aj príbehy zaľúbencov či svätých mužov, ktorí tu prežili mnohé krásne chvíle. Svah Kalvárie je porastený borovicami a množstvom suchomilných a iných rastlín. Dúfam, že aj k nim sa v niektorom z mojich článkov ešte dostanem.

Ku Kalvárii patria sochy a kríže v jej blízkosti a kúsok pod ňou je tiež lurdská jaskyňa, ktorá je podľa ďakovných tabuliek pravdepodobne dosť navštevovaná.