utorok 22. mája 2012

Už ma naozaj se...

Nedávno spoznal priateľ môjho syna v jednej facebookovej skupine  jeho fotky, na ktorých bola nám blízka osoba. Môj syn nemal s touto stránkou nič spoločné a jeho fotky sa tam ocitli tak, že ich tam niekto bez jeho povolenia použil. Až po ráznom upozornení odstránila majiteľka stránky fotografie, ktoré stiahla "vraj z google" a keď sú na google, tak sú podľa nej každého, teda aj jej. Čudná logika, človek sa nad jej myšlienkovými pochodmi  zabavil a pomyslel si svoje.

Ale čo si mám myslieť o novinároch, či zamestnancoch niektorých novín, ktorí si hovoria novinári? Predpokladala by som, že zamestnanec každých novín by mal ovládať toto:

"Každý obrázok alebo každú fotografiu niekto vytvoril a tento konkrétny niekto k tomuto autorskému dielu vlastní autorské práva. Ak nie je výslovne uvedené, že autor fotografie poskytol na bezplatné užívanie komukoľvek, tak potom nie je možné obrázky či fotografie stiahnuté z internetu voľne použiť. Ak tak urobíte, porušujete autorské práva a autor sa môže domáhať náhrady vzniknutej ujmy."

Horeuvedený úryvok textu je zo stránky blog.exohosting.sk. To, že nejaká redakcia novín nemá vlastného fotografa, chápem, lebo sú to pre nich výdavky. No kúpiť si fotku, ktoré ponúka množstvo fotobánk, na to by asi mohli mať. Ak už ani na to nemajú, existuje potom ďalšia možnosť, ktorou je požiadanie autora fotografie o jej uverejnenie. Autor s tým môže súhlasiť, ale aj nemusí.

Toto nie je prvý prípad, čo som si našla fotografiu, ktorú mi niekto ukradol. Áno, dovolím si povedať, že ide o krádež. Rovnakú krádež, ako keď vám niekto ukradne bicykel, auto, či peniaze. To boli veci, ktoré boli vaším majetkom. Aj fotografie, ktoré mám na mojich blogoch považujem za svoj majetok. Sú mojim duševným majetkom. Preto by ma zaujímal postoj autora článku Vodníci budú v júni opäť variť rybaciu polievku, ktorý vyšiel v poslednom čísle Bratislavských novín a na internete bol zverejnený 18.5.2012.  V tomto článku je na ilustráciu použitá moja fotografia, ktorú som urobila 5. júna 2010 a použila som ju na mojom blogu v článku Vodníci v meste. Jedinú námahu, ktorú si dal autor článku - skratka (dur) bolo, že moju fotografiu orezal tak, aby z nej odstránil moju značku.  Vrchol drzosti!!

Veľmi rada si prečítam na celú vec názor konkrétneho človeka, ktorý tento článok v spomínaných Bratislavských novinách zverejnil. Dostal za to aj mzdu? Jeho mzda predstavovala iba obnos za text, či aj fotografiu k článku?  







O podobnej skúsenosti som už písala TU.