piatok, 25. mája 2012

Kiwi

Keď som rozmýšľala nad tým, čo napísať o tomto chutnom ovocí, vynorila sa mi v mysli spomienka na to, kedy som ho prvý raz videla a aj jedla. Bolo to ešte niekoľko rokov pred našou "nežnou".  Dcéra môjho šéfa v podniku zahraničného obchodu, kde som vtedy pracovala, dostala devizák a vycestovala do západného Nemecka. Okrem iných vecí, ktoré odtiaľ doniesla, boli aj plody kiwi. Šéf nám tieto hnedé, vajcu podobné  chlpaté plody priniesol ukázať a aj ochutnať do práce. Jeden kus som dostala naviac, aby som ho mohla ukázať aj doma, aby moja rodina neprišla skrátka. Doma sme si tento jeden kúsok veľmi chutného ovocia, ktorý mi pripomínal chuť egreša, rozdelili a zopár čiernych semiačok  sme z neho vybrali a skúšali sme ich na vlhkej vate zakoreniť. Tento mičurinský pokus nám nevyšiel a ani sme ho viackrát neopakovali, hoci po novembri 1989 sa toto ovocie začalo objavovať už aj na našom trhu.

O tom, že kiwi pochádza z Číny asi nemusím zdôrazňovať, že sa pestuje hlavne v oblastiach, kde je teplo, asi tiež nie. No tak, ako sme sa pokúsili doma zo semien vypestovať rastlinku, o to isté sa snažili aj iní, ktorým sa toto vydarilo. Postupne sa teda dostalo z Číny aj na Nový Zéland a neskôr aj do Európy. Niektorí jednotlivci ho začali pestovať aj na Slovensku. Jedným z nich je aj môj brat. Dôvod, prečo som išla tento týždeň k nemu, boli práve kvety kiwi, ktoré som doteraz nikdy nevidela a ktoré som si chcela odfotiť.









 
Toto sú plody kiwi, ktoré som fotila pri mojej poslednej dovolenke v Chorvátsku.


  
Spomínate si, kedy ste sa prvý raz stretli s týmto ovocím? Chutí vám?