utorok, 6. septembra 2011

Grassalkovichov palác a záhrada

Jedným z mnohých bratislavských palácov a dominánt mesta je Grassalkovichov palác, nazvaný podľa jeho majiteľa Antona Grassalkovicha, ktorý ho dal postaviť v roku 1760. Kedysi bol obľúbeným miestom života šľachty, uskutočňovali sa tu kultúrne a spoločenské podujatia. Postupne menil majiteľov a tým aj svoj účel. Počas Slovenského štátu bol sídlom prezidenta, po 2. svetovej vojne slúžil palác deťom, patril vtedajšej pionierskej organizácii.  Teraz je znovu sídlom prezidenta, preto nie je až na jeden deň v roku  prístupný verejnosti.

K palácu patrí záhrada, ktorá na rozdiel od paláca verejnosti prístupná je. Priznám sa, že som ju  "objavila" až veľmi neskoro. V rokoch mojej mladosti, v časoch, keď to bola záhrada pionierskeho domu, som ju vôbec nenavštevovala. Ani dnes to nie je miesto mojich častých návštev, ale párkrát v roku si tam zájdem.

Palác je na Hodžovom námestí a pred ním je veľká fontána. 




Záhrada je vďaka svojej polohe navštevovaná ľuďmi všetkých vekových kategórií.




V záhrade sa zachovalo niekoľko menších sôch, historických kvetináčov a je v nej aj socha Márie Terézie. O jej pôvode som našla len informáciu, že je to rekonštruovaná kópia sochy, ktorá stála pôvodne vo Veľkoprepoštskom paláci v Nitre.




Práve v  roku,  kedy sa narodil môj starší syn (1978), bola do záhrady umiestnená fontána so súsoším troch žien. Nezdá sa mi, že námet bol vhodný do priestoru, ktorý v tom čase využívali deti. Len ma mrzí, že počas mojich návštev tejto záhrady fontána skoro nikdy nefunguje.



Toto miesto je pekné v každom ročnom období, no najkrajšie asi od jari do jesene, kedy hrajú záhony pestrými farbami kvetov.



Aj v súčasnosti sa v záhrade konajú rôzne spoločenské podujatia, napríklad aj koncerty. Na niektorých som sa v minulosti tiež zúčastnila. Toto je fotografia z benefičného  koncertu Petra Dvorského a jeho priateľov.