štvrtok 22. septembra 2011

Vinohradnícke mestečko Svätý Jur

Kúsok za Bratislavou sa na úpätí Malých Karpát rozprestiera stredoveké vinohradnícke mestečko Svätý Jur. Je to architektonicky najzachovalejšie vinohradnícke mesto na Slovensku.  Prvá písomná zmienka je z roku 1209, od roku 1647 bolo povýšené na kráľovské slobodné mesto. Jeho necelých päť tisíc obyvateľov bolo v minulosti väčšinou nemeckého pôvodu.

Historické jadro s tradičnými vinohradníckymi domami bolo vyhlásené za mestskú pamiatkovú rezerváciu. Aj keď som cez toto mestečko prechádzala autom či vlakom nespočetne veľakrát, nikdy som v samotnom meste nebola. Až včera. Tak teda poďte si pozrieť, čo všetko som tam videla.

Časť námestia









Piaristický kláštor
V súčasnosti sú priestory kláštora, využívané miestnym pivovarom, kde sa varí Svätojurský ležiak. Južné krídlo je naďalej sídlom rádu piaristov. Túto informáciu som získala na internete, o takom pive som doteraz nikdy nepočula. Ani mi ho neponúkli v miestnej reštaurácii, kde sme sa zastavili na občerstvenie.




Kostol Najsvätejšej Trojice


Kostol Sv. Juraja a drevená zvonica




Pálfyovský kaštieľ




V mestečku je naozaj veľa k videniu a ďalšie zaujímavé historické pamiatky sa nachádzajú len kúsok za mestom ukryté v lese Malých Karpát. Tam sa dostaneme nabudúce.


Fotogaléria Svätý Jur