nedeľa, 30. októbra 2011

Na návšteve v bývalom hlavnom meste piva

V minulom článku som písala, že som si minulý týždeň na pár dní vybehla von z Bratislavy. Cestovala som na návštevu k mame a na hrob otcovi. Topoľčany boli to mesto, cintorín ktorého som ukázala minule. Moja návšteva bola krátka, čas uplynul veľmi rýchlo. Mama býva na okraji mesta, blízko priemyselnej zóny. Do centra mesta sa mi podarilo ísť dvakrát aspoň na chvíľu. Keďže je to mesto celkom malé, s jedným centrálnym námestím, nie je tam veľmi čo fotiť, preto sa moje fotografie budú dosť opakovať s tými, ktoré som uverejnila v mojich predošlých článkoch z tohto mesta.
 












Topoľčany boli dlhé roky známe tým, že sa v nich vyrábal nábytok a pivo. Kedysi sa nábytkársky podnik volal Mier, koncom deväťdesiatych rokov vznikla nová firma s názvom Decodom. Podľa mojich informácií výroba nábytku v nej pokračuje až do dnešných dní. Čo ma ale mrzí oveľa viac, pivo Topvar, ktoré preslávilo toto mesto určite viac ako nábytok, sa už v Topoľčanoch nevarí.

Prvé pivo sa v Topoľčanoch uvarilo 1. mája 1964, predtým sa tri roky vyrábal v Topoľčanoch len slad. Do roku 1989 bol pivovar závodom národného podniku Slovenské sladovne Trnava, ale k 1. januáru 2007 došlo k fúzii s Pivovarom Šariš a vznikla nová spoločnosť s názvom Pivovary Topvar a.s. Minulý rok, presne 1. marca 2010, sa výroba piva presunula  na východné Slovensko, do závodu Veľký Šariš. Priestory známeho výrobcu piva v Topoľčanoch sa využívajú  už len na administratívne účely. Po pivovare tu zostal už len reklamný pútač na obchodnom dome v centre mesta.



K mojej poslednej návšteve Topoľčian sa ešte vrátim. Chcem vám ukázať dom, ktorý sa mi tam už od detských liet veľmi páči.