sobota 7. januára 2012

Čo bolo a čo je teraz

Vďaka facebooku som sa dnes dostala na webovú stránku ba.foxy.sk, na ktorej je množstvo fotografií Bratislavy. Nie len tej súčasnej, ale hlavne fotografií z minulosti. Ešte som si stránku zďaleka nepreklikala celú. Zastavila som sa na fotografii, na ktorej je bývalý nákladný prístav s budovami skladov. Dnes už z tých skladov stojí len jeden. Krásne zrekonštruovaný. Tie ostatné boli zbúrané, pretože boli v dezolátnom stave. 

Poslednú spomienku na tieto miesta mám z jednej relácie TV Markíza. Išlo o zábavnú reláciu so skrytou kamerou s názvom Čo dokáže ulica. Vtedajší a aj terajší redaktor Markízy Jano Tribula si určite dodnes spomína na to, ako ho tam  Jožo Pročko nachytal. Veľmi som sem chcela vložiť to video, ale ani pri mojej veľkej snahe sa mi ho nepodarilo na internete nájsť. No ja sa smejem vždy, keď si spomeniem na to, ako Jano utekal z týchto už polorozpadnutých skladov, gate plné strachu preto, lebo ho prenasledoval zamaskovaný Pročko so zbraňou. Zastavil sa až na ministerstve vnútra odkiaľ chcel zavolať na políciu.. Detaily si už presne nepamätám, ale je to jedna z mála častí tejto relácie, na ktorú si spomínam.

Ale to som trošku odbočila. Zo spomínanej stránky som si dovolila požičať fotografiu prístavu, aby som ju uverejnila na porovnanie toho, čo stálo na tých miestach kedysi a čo tam stojí teraz. Medzi starou fotografiou a tými súčasnými ubehlo možno aj 50 rokov.

Takto vyzeral  kedysi nákladný prístav na Dunaji.


Dnes je nákladný prístav posunutý ďalej smerom na juh a uvažuje sa o jeho znovupremiestnení, pretože sa nachádza vlastne v centre mesta. 


Na mieste, kde kotvili tieto lode, dnes lode nestoja a na brehu vyrástlo nové nákupné centrum Eurovea. Budova s kupolou, ktorá je na fotke, zostala ako jediná stáť a dnes nesie názov Sklad č. 7. Je zaradená medzi národné kultúrne pamiatky ako technická pamiatka. Bola postavená v rokoch 1921-1922. Dnes  v podstate uzatvára promenádu v Eurovei a slúži ako priestor na rôzne eventy.














***

Aj na blogu Na krásnom modrom Dunaji si môžete nájsť fotografie z tohto miesta Bratislavy.