sobota 4. júna 2011

Levanduľa

Keby som mala záhradu, určite by som v nej pestovala levanduľu. Záhony levandule, nielen jeden či dva korene tejto voňavej byliny. Často obdivujem fotografie z Provensálska, kde sa jej pestujú celé lány. Tie fotky ma fascinujú.

Aj ja som sa ju  rozhodla pestovať  na mojom balkóne. Kvitnúcu  rastlinu som si kúpila pred dvomi rokmi . Ďalšieho leta sa už nedožila. Koncom vlaňajšej jesene som  našla rásť  levanduľu vo voľnej prírode neďaleko záhrad na Devíne. Kúsok som si z nej priniesla domov. Opatrovala som ju celú zimu ako oko v hlave. Podarilo sa mi ju prezimovať a na jar vyrástlo  množstvo nových výhonkov. Bohužiaľ, zatiaľ nekvitne, ani nevyzerá, že by sa tak skoro kvitnúť rozhodla. Musím byť trpezlivá a hádam sa raz tých jemných voňavých kvietkov dočkám.


Levanduľa má všestranné použitie. Od rôznych liečivých čajov, prísad do kúpeľa, plnia sa ňou plátené vrecúška, ktoré sa používajú proti moliam.

Túto fotografiu sa mi podarilo urobiť pomedzi latky plota v jednej bratislavskej záhrade.


Pravdepodobne sa vo veľkom pestuje aj v Chorvátsku, pretože pri mojich dovolenkách v tejto krajine som videla predávať množstvo pamiatkových darčekov práve z levandule.