pondelok, 18. júna 2012

Ostrovné lúčky

Tak sa volá miesto, kam som sa zvykla po minulé roky bicyklovať aj kúpať. Ostrovné lúčky boli pred rokmi vyhlásené za prírodnú rezerváciu  s cieľom ochrániť spoločenstvá suchomilných travinno-bylinných a krovitých porastov a iných typických lúžnych porastov.

Včera som zostala prekvapená, keď som na ceste vedúcej medzi dvomi jazerami našla veľké betónové zábrany, na ktorých bol nápis zákazu vstupu.  Preto som sa teraz snažila googliť a zistila som, že na kúpanie je vyhradená len časť veľkého jazera od hlavnej cesty. No napriek zákazu som prešla kúsok ďalej a videla som, že žiaden zákaz tam nikto nedodržiava, pretože na vzdialenom brehu som videla množstvo opaľujúcich sa a kúpajúcich sa. Nemyslím si, že niekto, kto príde na jazero peši, prípadne na bicykli, tam môže narobiť škody. Len keby sa tam tí ľudia správali tak, aby po nich nezostávalo pri jazerách smetisko. Prečo si niekto nedokáže odniesť prázdnu plastovú fľašu domov? Keď ju zvládne doniesť plnú, aký problém mu robí odniesť ju prázdnu? Voči takýmto ľuďom som mala vždy výhrady. Veľakrát sme tam našli neporiadok po nočnom záťahu rybárov, ktorí tam neraz prišli autami až k vode, ktorí tam zakladali ohniská a tie si po sebe neupratali. Množstvo prázdnych fliaš od alkoholu svedčilo o tom, že sa tam len ryby nechytali. Už som na stránkach tohto blogu písala viackrát, čo všetko zostáva po takýchto "rybároch" nielen pri čunovských jazerách, ale pri všetkých dunajských ramenách, ktoré sú v okolí. Z času na čas sa našli odvážlivci, ktorí prišli k jazerám kempovať. Ale takých vždy niekto nahlásil polícii a boli od jazier poslaní preč.Vlani som bola raz svedkom dokonca aj toho, že si tam niekto priniesol gumený čln s motorom. Tak to už je trúfalosť!

Jedným problémom sú samotné jazerá, ako problém vidím aj lesík smerom od Rusoviec, v ktorom bola túto zimu a jar dosť veľká ťažba dreva. Včera som bola zhrozená, čo tam po tejto ťažbe zostalo. Neporiadok, rozrytá lesná cesta. Netuším, komu ten lužný les patrí a kto je zodpovedný za to, ako to tam teraz vyzerá.









Centaurium erythraea

Leopoldia tenuiflora