streda, 29. februára 2012

Narodeniny raz za štyri roky

Rok 2012 je prechodným rokom a to znamená, že február má namiesto obvyklých 28  až 29 dní. Takže tí, ktorí sa v tento deň narodili, či narodia, budú si svoj narodeninový deň pripomínať len raz za štyri roky. Jednou zo známych osobností, ktorá sa narodila v tento deň, je aj Gioacchino Rossini.

Dnes je to práve 220 rokov, čo prišiel na svet tento známy taliansky operný skladateľ.  Spolu skomponoval asi 40  opier zväčša belcantového typu. Medzi najznámejšie patria William Tell a  Barbiér zo Sevilly.  Tú druhú som videla  dvakrát na doskách SND, ale asi to bolo ešte skôr, než som si založila svoj prvý blog.

Dnešné výročie je teda dôvodom, prečo si môžeme vypočuť zopár ukážok z jeho opier.

Barbier zo Sevilly overtura:


Toto je určite najznámejšia a najobľúbenejšia hudba G. Rossiniho - rada by som sem bola dala nejakú ukážku s Martinom  Malachovským, v podaní ktorého som videla túto operu. Keďže som žiadnu nahrávku z našej opernej scény nenašla, preto je tu táto ukážka:



Operu veľa ľudí neobľubuje. Ale ak si pozriete overtúru k Williamovi Tellovi v podaní káčera Donalda, určite sa vám zapáči.


Prajem vám príjemné počúvanie a tiež krásny posledný februárový deň!