piatok, 17. februára 2012

Kam chodia Bratislavčania po vitamíny

No nielen po ne. Mestská tržnica na Trnavskom mýte bola kedysi naozaj tým miestom, kam sa nielen v sobotu dopoludnia, ale aj počas ostatných dní týždňa uberali kroky mnohých Bratislavčanov. Časy, kedy tržnica praskala vo švíkoch, sú dávno za nami. Predajcovia tu ponúkali  svoju vlastnú dopestovanú zeleninu a ovocie zo záhrad z okolia Bratislavy. V suteréne tržnice bolo veľké mäsiarstvo, ktoré ponúkalo aj varené jedlá (dnes je tam diskotéka). Na prvom poschodí boli malé obchodíky a bufety, najviac si spomínam na pekárničku francúzskych bagiet, ktorá bola na tomto mieste pravdepodobne prvá v Bratislave. Vystála som tam nejeden rad, kým som sa dostala k pultu. V jednom období som dochádzala do zamestnania práve do tejto časti mesta, na tržnicu som mala výhľad z okna mojej kancelárie, takže bola miestom, kde som často nakupovala. Stačilo len prejsť na druhú stranu ulice.

Tržnica, ktorá dostala po svojom otvorení prívlastok "nová", bola odovzdaná do užívania v roku 1981 a bola súčasťou novej výstavby na Trnavskom mýte (vtedy sa ešte táto križovatka ulíc volala Centrálne trhovisko). Na opačnej strane námestia vyrástol komplex Domu odborov, dnes Istropolis, v podzemí to bol podchod s niekoľkými obchodíkmi. Bola postavená v modernom high-tech štýle. Dnes je z celej tejto časti mesta človeku zle. Nechodievam do tých končín často, ale ako obyvateľ tohto mesta sa za túto lokalitu musím len hanbiť. V posledných rokoch chátra teda nielen tržnica, ale aj celé jej okolie. Ľudia chodia za nákupmi do nových obchodných centier a mnohé pulty a predajné priestory v tržnici začali zívať prázdnotou. 

Viac ľudí chodí za nákupmi na trhovisko, ktoré je vzdialené len jednu zastávku mestskou hromadnou dopravou. O ňom som písala v marci pred dvomi rokmi. No ešte stále sa tam dá nakúpiť ovocie, zelenina, mäso, mliečne výrobky, koláče a hlavne kvety. Aj stánky s ošatením sa tam ešte nachádzajú, no všetko toto je už len slabý odvar toho, ako to vyzeralo v tržnici v časoch jej otvorenia.

Moje fotografie zachytávajú život v tržnici v piatok v čase okolo obeda. Čiže je to jeden z dvoch dní, kedy sa tam vyskytuje najviac kupujúcich.

Sorry, týmto obrázkom som nechcela robiť  predvolebnú kampaň žiadnej strane. No v týchto dňoch je ťažké odfotiť niečo bez predvolebných bilboardov.





Z vnútra vyzerá tržnica takto:









***