sobota, 21. apríla 2012

Púpavový pozdrav jari

Jedným z ďalších kvietkov, ktoré pravidelne v apríli zaplavia lúky, ale aj trávniky pri našich petržalských domoch, je žltý kvet púpavy. Aj keď vyzerá púpava ako burina, je to liečivá rastlina, ktorej liečivé účinky boli objavené už v 15. storočí. Receptov, ako využiť tú ktorú časť tejto rastliny, nájdete na internete mnoho. Veľa z nich pochádza zo známej knihy bylinkárky Marie Trebenovej. Jeden z nich, na sirup z púpavových kvetov, vám sem dám aj ja:

Štyri plné hrste púpavy dáme do 1 litra studenej vody a pomaly zohrievame na bod varu. Necháme prísť do bodu varu, odstavíme a na celú noc necháme  stáť. Na druhý deň všetko prelejeme cez sitko a odkvapkané kvety vytlačíme oboma rukami. Do šťavy dáme len 1 kg cukru, premiešame a pridáme na plátky ošúpaného citrónu. Hrniec postavíme bez pokrievky na sporák. Keď chceme uchovať čo najviac vitamínov, zapneme sporák na najmenší plameň. Takto zahusťujeme tekutinu bez varenia. Raz alebo dva razy celú masu ochladíme, aby sme vyskúšali správnu hustotu. Sirup nesmie byť prihustý, lebo pri dlhšom skladovaní by začal kryštalizovať, no ani pririedky, lebo by po čase skysol. Mal  by mať takú hustou aby sa dal dobre  natierať na chlieb, vtedy príjemne chutí.

Vám sa určite podarí nazbierať kvety púpav čisté. Ja také v široko-ďalekom okolí nenájdem, pretože to množstvo psov, ktoré žije v mojom okolí, si svoje potreby chodí robiť práve na miesta, kde teraz vo veľkom množstve kvitnú púpavy. 










Ešte stále som odkázaná na požičiavanie si počítača, pretože ten môj som po oznámení ceny zo servisu priniesla domov a teraz rozmýšľam, čo ďalej. Či mám k oznámenej cene za opravu pridať ešte zopár eur a kúpiť si nový alebo hľadať ďalej niekoho, kto mi ho opraví za normálne peniaze.

***