utorok, 27. decembra 2011

Plechové čudá

Dnešné popoludnie som strávila s fotoaparátom v meste. Dostala som sa aj na Námestie SNP, ktorým som už asi dávnejšie neprechádzala. Prípadne ak som aj išla, tak to, čo som tam dnes uvidela, som si predtým nevšimla. No dnes mi skoro  oči z jamôk vybehli, keď som tie plechové opachy pred  prevádzkou McDonald´s uvidela. Pravdepodobne nemajú s týmto rýchlym občerstvením nič spoločné. A nemajú vraj ani nič spoločné s tým, čo som si myslela ja. Predpokladala som totiž, že sú to také isté plechové garáže, o ktorých bola nedávno reportáž v niektorých televíznych novinách. Tie televízne však boli z iného slovenského mesta.

Doma som o mojom objave hneď referovala synom. A tí ma okamžite vyviedli z omylu (na internete strávia oveľa viac času ako ja). Nejde o žiadne garáže, ale o umenie. No skoro som odpadla. Len nedávno som tu na blogu písala o soche dievčatka na dunajskom nábreží, ktorá vyvolala veľký ohlas v umeleckej obci. Tak tieto plechové opachy je to vaše umenie, kvôli ktorému deriete niekoľko rokov školské lavice? Amen tma!





Tak ako sa vám páči toto umenie? K tejto téme som našla článok v Bratislavských novinách. Toto sa v nich píše:


Na Námestí SNP sú akési čudá - je to však umenie (22.12.2011, 13:41)

Viacerých Bratislavčanov v týchto dňoch zarazila na Námestí SNP zvláštna inštalácia nápadne pripomínajúca tzv. mobilné garáže. V skutočnosti nejde o garáže, ano o žiadne čudo, ale ide o umenie.
"Múzeum moderného umenia pod šírym nebom, či garáže na autá?" pýta sa čitateľ Pavel Sůra. Nech je to podľa neho čokoľvek, k skrášleniu námestia to iste neprispieva.
Nám sa podarilo zistiť, že nejde o garáže, ale o výtvarné umenie. Ide o dielo autorky Ilony Németh nazvané HANDIWORK a pochádza z roku 2006. Ilona Németh je v súčasnosti jedna z najvýznamnejších predstaviteliek umenia vo verejnom priestore. Dielo je imitáciou celtových sídliskových garáží z obdobia socializmu. Autorka sa inšpirovala v Ružomberku, kde znova rastú ako huby po daždi, ale už z plechu. Páčili sa jej neurčité tvary, ktoré nútia človeka premýšľať, aby zistil, na čo vlastne slúžia.
Dielo je súčasťou výstavy slovenského výtvarného umenia v štyroch kurátorských pohľadoch NULTÉ ROKY (Od Priestoru po Beskida), ktoré je v Dome umenia na Námestí SNP 12. Výstava potrvá do 27. januára 2012.

(banoviny)



A tu sú ešte úryvky z krátkej  diskusie k článku:

"Dosť som sa pohyboval okolo monumentálok, tak dosť zodpovedne viem povedať, že vystavovať by si ho mohla niekde doma na záhrade."
"To je ako zo Simpsonovcov.  Plechova haraburda v ktorej nemozte zaparkovat auto = umenie. Alebo sa jedna o dalsiu akciu proti ministrovi kultury? Nieco v style, pozrite kam az to doslo?"
"Bezdomáci by mohli byť aspoň v tomto prospešní pre mesto, v noci bafnúť tie plecháče, ráno to speňažiť v zberných surovinách a kúpiť si čučo. Na zdravie."


Ešte šťastie, že niektorí sršia humorom a aj toto poňali s úsmevom na tvári.

Budem rada, ak aj vy pridáte svoj názor.