utorok, 7. decembra 2010

Prečo nám stačili prskavky?

Musím sa nad sebou zamyslieť a vstúpiť si do svedomia. Vraj sa už správam ako stará nervózna dôchodkyňa, ktorej vadí ešte aj to, že si tu nejakí puberťáci celé popoludie vybuchujú s petardami, či pirátmi alebo ako sa to volá. To mi dnes povedal môj starší syn.


Každoročne sa opakuje to isté. Akonáhle príde neďaleký Lidl so svojou predvianočnou akciou zábavnej pyrotechniky, od tej chvíle počúvame výbuchy.  Že platí nejaké záväzné nariadenie, ktoré obmedzuje používanie pyrotechniky na jeden deň v roku? To nikoho netrápi. Ani chalanov, ktorí to považujú za bohovskú zábavu, ani ich rodičov, ani predajcov a asi ani učiteľov škôl, pred ktorými sa dnes partia týmto spôsobom zabávala.  Ako sa vlastne  tieto veci dostanú  do rúk pubertiakov, keď je predaj povolený až od 18 rokov?


Dnes som si cestu na nákup zase trošku predĺžila, spojila som si ju s prechádzkou do neďalekého lesíka. Už v lese som zaregistrovala nejaké výbuchy, ale najprv som tomu  nevenovala pozornosť. Až keď som vyšla z lesa von, videla som, ako sa plašia kŕdle vtákov a vzlietajú po každom výbuchu. Azda  sa nám tu len neopakuje masaker z Devínskej, to mi prebehlo mysľou. Prichádzajúc k prvej z troch škôl, ktoré máme v blízkom okolí, som už videla aj dym. Ešte stále som nevidela toho, kto je  jeho pôvodcom. Keď som prešla z chodníka na cestu, aby mi vo výhľade nezavadzali parkujúce autá, uvidela som skupinku chalanov, ktorí spôsobovali tento rachot.


Pýtam sa: 

Dokedy bude  u nás toto povolené? Ako dlho sa bude mestská polícia správať benevolentne voči takýmto výrastkom? Ako je možné, že takéto čosi spôsobuje dorastajúcemu mužovi  radosť? (nechápem) Prečo naši zákonodarcovia úplne nezakážu predaj a používanie týchto vecí? Nemôžeme si zobrať vzor z viacerých krajín, dokonca aj susedných?  Prečo to mne nič nehovorí? Prečo mi to prekáža? Prečo sa mne vynára v spomienkach  na Vianoce a koniec roka tichá prskajúca tyčinka? Prečo dnešná mládež potrebuje žiť v stálom hluku? 


Aj ja si rada pozriem profesionálny ohňostroj, ktorý  tiež patrí do kategórie tejto zábavy. No toto každoročné správanie sa mládeže mi vôbec nie je po vôli. Posledné týždne v roku sú pre predajcov petárd a podobných hračiek bohatou žatvou. V poriadku, strieľajte si na Silvestra, no tiež to nemusí pokračovať pomaly do skorého rána. Berte ohľad na tých tvorov, ktorým to prekáža. A to nie sú len staré ufrfľané dôchodkyne . Sú to aj malé detičky, ktoré sa toho boja, ani zvieratám to nerobí dobre. Spomeňte si na starú múdrosť, že ticho lieči.