nedeľa, 19. decembra 2010

Jej piesne sú nezabudnuteľné

Šansoniérka Edith Piaf by sa dnes dožila 95 rokov. Bohužiaľ, táto krehká osôbka už veľa rokov nežije. Zomrela 10. októbra 1963.


Edith Giovanna Gassion, sa narodila vlastne na ulici dňa 19. decembra 1915. Jej prvou postieľkou bola pláštenka policajta, ktorý   pomáhal jej matke pri pôrode. Matka bola pouličnou speváčkou, otec bol akrobatom a jeho arénou boli ulice na parížskych predmestiach.


O živote tejto speváčky som sa dočítala v životopisnej knihe Edith Piaf, ktorú napísala jej sestra Simone Berteautová. Je v nej množstvo pravdy o životných skúsenostiach a zákrutách Edithinej nedlhej životnej cesty od prvých pesničiek na parížskych uliciach cez slávne kabarety až po triumfálne vystúpenie v Olympii a americké turné, od tuláckeho detstva cez búrlivú mladosť po zrelý vek vo svete show-businesu. Edit za svojho života okúsila ako chutí sláva, ale aj život na dne. Ustavične sa borila s alkoholom, drogami a zákernou chorobou, ktorej predčasne podľahla. No napriek tomuto všetkému, pre Vrabčeka, ako ju nazývali, spievať znamenalo žiť. Žiť naplno až do konca.  


Keď som si dnes ráno potrebovala niečo nájsť cez vyhľadávač, zistila som, že dnes je práve deň, kedy by sa bola Edith dožila svojich 95. narodenín. Nedalo mi, aby som si na ňu nezaspomínala. Uvedomila som si, že aj táto osôbka je ďalším dôvodom, aby som sa niekedy znovu vybrala do Paríža.




Bohyňa šansónu. Keď spieva, naskakujú vám na tele zimomriavky.


Použité fotografie  sú z internetu.