pondelok, 13. decembra 2010

Od Lucie do Vianoc

V kalendári je dnes LUCIE. Poznáte nejaké porekadlá, ktoré sa viažu k tomuto dátumu? Vraj od Lucie do Vianoc, každá noc má svoju moc?  Veríte na strídžie povery? Praktizujete niektoré z nich? 


Priznám sa, asi ako 16-ročná som jednu z tých povier vyskúšala. Dozvedela som sa vtedy, že v tento deň by si dievča malo napísať na 12 lístočkov mená chlapcov a tie si treba uložiť pod vankúš. Každý deň sa mal jeden lístok odhodíť a ten chlapec, ktorého meno zostane na poslednom lístočku,  by sa mal stať jej vyvoleným. Pamätám si, že som mala dosť veľký problém, kde zobrať 12 chlapčenských mien. A matne si tiež spomínam, že mi vôbec nevyšlo meno toho, koho by som bola chcela :-)


Dnes je teda trinásteho decembra. Do Vianoc je presne toľko dní, koľko má rok mesiacov. Okolo tohto obdobia sú známe aj pranostiky, čo sa počasia týka. Podľa našich predkov signalizuje počasie týchto dní to, aké počasie nás čaká v tom ktorom mesiaci budúceho roka.


Ešte nikdy som to nesledovala, ale tento rok som sa rozhodla, že si budem počasie každý deň zapisovať. Aby som nezabudla, ak bude dnes tieto riadky čítať nejaká Lucia, želám jej k meninám všetko najlepšie!

Začínam so zapisovaním počasia. Každý deň (dúfam) budem text aktualizovať:

13/12 - JANUÁR 2011
dopoludnia  silný vietor, svietilo slnko, okolo obeda slabé sneženie, pritom svietilo aj slnko, teplota  o 13,00  -1 °C, popoludní polooblačno




14/12 -  FEBRUÁR 2011
po celý deň ľahké sneženie, okolo 13. hodiny na chvíľu slnko,
teplota -2 °C, vietor





15/12 - MAREC 2011
slabé sneženie skoro po celý deň, teplota -2°C, krátko po poludní slnko






16/12 - APRÍL 2011
jasné slnečné počasie, teplota - 6 °C







                                                     
17/12 - MÁJ 2011
dopoludnia slnečné počasie, mráz -7°C, neskôr zamračené, večer sneženie





18/12 - JÚN 2011
 oblačno, sneženie, teplota -4°C