nedeľa, 7. augusta 2011

Prechádzka popri Chorvátskom ramene

Včera som moju cestu domov z nemocnice na Antolskej skončila na Veľkom Draždiaku. Hneď v jeho susedstve je  Chorvátske rameno. Takže som nešla na žiadnu blízku zastávku autobusu, ale som sa vybrala popri ramene peši až ku Kauflandu, kde som si bola urobiť nákup. Až odtiaľ som potom išla domov autobusom.

Chorvátske rameno tečie cez Petržalku v dĺžke viac ako päť kilometrov. Je vyhĺbené v bývalom ramene Dunaja. Obyvatelia tejto mestskej časti mu niekedy hovoria len jednoducho "kanál". Napísala som, že tečie, ale ja vôbec neviem, či voda v ňom vôbec tečie, myslím si, že voda v ňom úplne stojí.  A keďže je jeho voda dosť plytká, v lete sa prehrieva a na jej povrchu sa tvoria mnou nazývané žabince. Nepoznám správny názov tých útvarov, ktoré sa v hojnom počte tvoria na hladine vody. To mi dosť na tejto vode prekáža, esteticky to Chorvátskemu ramenu nepridáva, ale skôr uberá. Uberá mu aj to, čo sa nachádza v jeho vode a na brehoch. Ale to už nie jej spôsobené prírodou, ale ľuďmi, ktorí sa v jeho okolí vyskytujú. Aj napriek každoročnej brigáde zameranej na čistenie vody a okolia ramena, nachádzajú sa v jeho vode neskutočné množstvá rôzneho odpadu, hlavne plastových fliaš.  Je to smutné, ale je to bohužiaľ naša vizitka.

Po okrajoch brehov rastie skoro na celom území rákosie, preto mám niekedy problém odfotiť niečo vo vode. Rákosie totiž dorastá až do mojej výšky, a tým prekáža na mnohých miestach môjmu výhľadu na vodnú hladinu. Popri celej dĺžke ramena vedie chodník, ktorý je zároveň aj cyklistickou cestičkou. Územie medzi ramenom a chodníkom je zarastené rôznymi rastlinami, takže od skorej jari do neskorej jesene tu stále niečo kvitne. Ale len do chvíle, kedy sa do flóry nezahryznú kosačky, ako tomu bolo zrovna aj pri mojej poslednej prechádzke na týchto miestach. Chápem, kosiť sa to tam musí, ani si neviem predstaviť, ako by to tam vyzeralo, keby sa vôbec nekosilo.

Aj na vodnej hladine sú rastliny, ktoré ju ozvláštňujú. Na viacerých miestach kvitne lekno a v jednej časti bujne rastúca a žltou farbou kvitnúca leknica žltá. Na vode je vidno plávať labute, kačice, lysky čierne a sliepočky vodné. Vo vode plávajú rôzne ryby, preto je Chorvátske rameno aj rajom pre rybárov. Keď som prechádzala úzkym chodníčkom po jeho brehu, chvíľami som len počula čľupot, čo tesne pred mojimi nohami skákali do vody žaby.

To, čo sa mi podarilo odfotiť pri poslednej prechádzke, je vidieť na týchto fotografiách.