pondelok 3. januára 2011

Lampióny šťastia

Hádanka. Netrvalo dlho od jej uverejnenia a už je známy jej výsledok. Prvá ju uhádla Eva, ktorá mi svoj tip napísala na facebooku a dnes ráno som si našla správnu odpoveď aj tu od Judity. Takže dievčatá, gratulujem vám! Ja viem, hádanka to nebola ťažká. Ale veď o to mi ani v podstate nešlo. Išlo mi hlavne o to, napísať o tom, čo si myslím o tejto akcii.


Pri mojich prechádzkach prírodou v  nej vidím veľmi  veľa vecí, ktoré do nej nepatria. Keď som včera  popoludní  prechádzala pomedzi stromy kúsok za dunajskou hrádzou, padol mi zrak na vec, ktorá tam pred pár dňami nebola. Podišla som bližšie, aby som videla, čo za čudo to visí na jednom kríku. Netrvalo mi dlho, kým som sa dovtípila, že to bude zbytok lietajúceho lampióna šťastia, ktoré sa vypúšťali na Silvestra z dunajského nábrežia. No ďaleko veru nedoleteli. 


Počas mojej vyše tri a pol hodinovej prechádzky som ich v priestore medzi dunajskou hrádzou a Dunajom našla veľa.  Takže do našej prírody pribudli k plastovým fľašiam a inému odpadu, ktorý sa tam povaľuje,  ešte aj tieto  papierové vecičky.  Pri bližšom študovaní materiálu, z ktorého boli vyrobené, som zistila, že to je veľmi jemnučký a asi aj rýchlo sa rozpadajúci papier. No každý lampión mal rámik z tenučkého drôtu a ten už má asi dlhší čas rozpadu. Vplyv na životné prostredie to má teda oveľa menší, ako množstvo plastov, ktoré sa v prírode povaľujú.



Tento bol prvý, ktorý som našla.Visel na kríku, pred fotením som do neho  nahnala trošku vzduchu.




Vypúšťanie balónov šťastia sme odpozerali v cudzine. Vraj zvyk pochádza zo severného Thajska, kde ich ľudia vypúšťajú pri rôznych ceremóniách už po stáročia. Ľudia si pritom prajú, aby sa naplnili ich sny a túžby.   Určite bol pohľad na nočnú silvestrovskú bratislavskú oblohu v priestoroch medzi dvomi mostami úchvatný. Nevidela som ho, lebo som tam nebola. No už oveľa menej pekný pohľad je na množstvo popadaných papierových zbytkov po nich.  Možno to bolo silvestrovskou hmlou, že balóny nedoleteli do väčších výšok, ale spadli len o kus ďalej na druhom brehu Dunaja. Splnia sa želania tým, čo ich vypustili aj tak, keď média s ich želaniami spadli o niekoľko stoviek metrov ďalej?


V televízii som videla z tejto akcie reportáž, kde som sa dozvedela aj to, za akú cenu sa lampióny predávali  (5 eur za kus) a že sa vďaka tejto akcii vyzbieralo viac ako 10 tisíc eur, ktoré budú použíté na splnenie prianí ťažko chorých detí. K tomu, či je potrebná takáto akcia na to, aby sa nejaké dieťa stretlo s celebritou alebo vycestovalo na futbalový zápas do Liverpoolu, si urobte názor sami. Tak mne to teda dosť vyrazilo dych. Sorry, ale asi mi chýba dostatok empatie.


Takže k obalom z pyrotechniky všetkého druhu, k plastovým fľašiam a plechovkám z nápojov pribudol teraz ďalší odpad, ktorý je povešaný po stromoch, kríkoch a leží kde-tu po zemi.