streda, 26. januára 2011

Židovské pamiatky v Mikulove

Ešte raz sa vrátim k mojej nedávnej ceste na južnú Moravu. Našou poslednou zastávkou na Morave bolo mesto Mikulov. Toto mesto je tak bohaté na históriu a pamiatky, že by sa mu dal venovať  veľmi veľký priestor. 

Zámerne som v predošlom článku nespomenula, že v tomto meste žila v minulosti jedna z najvýznamnejších židovských komunít  na Morave. Aj napriek rozsiahlym demoláciám sa zachovala židovská štvrť so synagógou a tiež aj rozsiahly židovský cintorín.Veľa domov na Husovej ulici nesie prvky židovskej architektúry, preto sú vyhlásené za kultúrnu pamiatku.

Cintorín bol – ako asi všetky objekty tohto druhu – zamknutý, ale mali sme možnosť vidieť ho spoza múra zo strany Kozieho hrádku.  Pre mňa to bolo prvé reálne stretnutie so židovským cintorínom. Dokonca sme si všimli aj kamienky na niektorých pomníkoch. Vtedy som si uvedomila, že som kedysi počula o tom, že Židia nenosia na hroby kvety, ani vence, ale úctu zosnulým vzdávajú ukladaním kamienkov  na  náhrobný kameň. 

Z množstva fotografií, ktoré som urobila v Mikulove, som vybrala niekoľko tých, ktoré sa týkajú  židovskej histórie.