sobota, 19. februára 2011

Takto sa voláme


Po narodení sme všetci dostali meno, ktoré nás sprevádza do konca nášho života. Dnes nie je výnimkou, keď dieťa dostane hneď mená dve. Už ste sa niekedy zamysleli nad tým, prečo sa voláte tak, ako sa voláte? Pátrali ste po tom? Mnoho ľudí dostane meno po svojich rodičoch. Syn po otcovi, dcéra po matke, prípadne dedia mená starých rodičov. Už som sa na mojom blogu zaoberala výskytom môjho mena vo svete, teraz som sa zamyslela nad menami v našej rodine. Prispelo k tomu prečítanie blogu  babičky Maňasovej.
Už tam som jej v komentároch napísala, že pochádzam z dosť široko rozvetvenej rodiny, hlavne z otcovej vetvy. No ani nás detí nebolo málo. Teraz sa budem snažiť vymenovať všetky mená, ktoré sa vyskytujú u mojich pokrvných príbuzných.

Moja mama Melánia sa narodila rodičom JánoviVeronike. Je najstaršia a má dvoch mladších bratov. VladimíraStanislava.

Môj otec Rudolf sa narodil rodičom ImrichoviAlžbete. Otec bol najmladším z ôsmich detí. Mal sestry Jolanu, Máriu, Irenu, EteluMatildu a bratov ErnestaAntona.

Takže ani jedno z detí mojich starých rodičov z oboch strán nedostalo meno po svojich rodičoch. Tak to pokračovalo aj v mojej rodine.  Ja som najstaršia a mám ešte ďalších štyroch súrodencov. Volajú sa Miroslav, Vladimír, PeterJana

Moji dvaja synovia sa volajú PeterRadovan, Miroslav má dve dcéry, ktorých mená sú MichaelaLucia. Vladimír pomenoval svojho najstaršieho po sebe – takže syn Vladimír, dcéry SilviaMartina a najmladší syn Samuel. Peter má najstaršieho syna Lukáša a dcéry MonikuPetru. Najmladšia sestra Jana,  ktorej na výbere mena som sa podieľala už aj ja, má deti Tibora, MarekaHenrietu.

Z maminej strany mám bratranca Vladimíra, tiež dostal meno po svojom otcovi a sesternicu Miroslavu. Môj najmladší strýko, ktorý sa narodil až viac ako polroka po mne, má dve deti. Dcéra dostala meno Gabriela po svojej mame a syn je znovu Stanislav.  Tento môj  bratranec a sesternica sú približne vo veku mojich detí.

Z otcovej strany mám veľa bratrancov a sesterníc, z ktorých sú bohužiaľ už viacerí po smrti.
Od tety Jolany  som mala bratrancov Milana, JarolímaVladimíra, ktorí už zomreli a zostal mi už len bratranec František a sesternice ZitaLýdia. Pri zisťovaní mien pre tento môj článok som sa dozvedela, že táto rodina mala ešte jednu Lýdiu, ktorá vraj tragicky zomrela ako dvojročná.
Môj otec mal sestru Máriu, ktorú som nemohla poznať, pretože zomrela veľmi mladá. Mala len niečo po tridsiatke. Zostali po nej deti  Telesfor Sidónia, ktorá už tiež zomrela. Vraj mali ešte jednu dcéru – Irenu, ktorá zomrela tiež ako dieťa.
Strýko Ernest mal tri deti. Jeho meno dostal syn Ernest, po mame dostala meno dcéra Marta. Ich najmladší syn a môj bratranec sa volá Ján.
Mala som aj tetu Etelu, jej štyri deti sa volajú Marián, Jozef, MargitaĽudmila.
Teta Matilda mala dve deti. Staršiu Gabrielu, ktorej môžem vďačiť za pomoc pri pátraní po menách v našej rodine a mladšieho syna Františka, ktorý dostal tiež meno po svojom otcovi.
Poslední dvaja otcovi súrodenci – sestra Irena a brat Anton boli bezdetní.

Pri tejto mojej sumarizácii som napočítala 56 ľudí. Počnúc mojimi starými rodičmi, rodičmi, mojimi deťmi, súrodencami, neterami a synovcami, tetami, strýkami , bratrancami a sesternicami. Z tohto počtu sa najviac opakuje meno Vladimír – až päťkrát. Po dva razy sa vyskytujú mená Peter, Stanislav, František, Ján, Ernest , Gabriela a Irena. Ostatní majú mená, ktoré sa v mojej pokrvnej rodine neopakujú. Medzi tým množstvom mien sa vyskytuje meno, s ktorým som sa nikde inde  v mojom živote nestretla. A ešte posledné, čo som vám chcela povedať. Moje meno som nedostala po žiadnej konkrétnej Daniele. Dostala som ho vraj preto, že v čase, keď som sa narodila, bolo toto meno populárne a mojim rodičom sa veľmi páčilo. A ja som s ním úplne spokojná.