piatok, 9. apríla 2010

Rusovce - kaštieľ a park

Do Rusoviec chodievam viac ako 25 rokov.  Najprv som roky chodievala k jazeru, uprostred ktorého bol malý ostrov a ktoré bolo v tých časoch zo všetkých strán  obklopené stromami. Veľmi sa mi tam páčilo, chodievali sme tam celá rodina. No po začatí výstavby  vodného diela na Dunaji časť lesíka, ktorý od strany Dunaja obkolesoval jazero, ustúpila stavbe cesty, ktorú používali stavbári.  Po dokončení diela zostalo z ostrovčeka uprostred len torzo, pretože sa zdvihla hladina Dunaja. Už to viac nebolo to jazero, ktoré som pred pár rokmi spoznala. Preto som sa presunula k inému jazeru, ktoré je o pár kilometrov ďalej, v Čunove. Až vtedy som začala spoznávať aj ďalšie zákutia Rusoviec. Rusovecký park s kaštieľom, krčmičky a reštaurácie. Keby som chcela porátať kilometre, ktoré som prejazdila do Čunova, asi by som prišla k dosť vysokému číslu. Aj v Rusovciach som strávila veľa  hodín pri vínnom striku, pive, grilovanom kolene, alebo pečenej rybe a neodmysliteľnej živej hudbe s tancom. Škoda, že posledné tri-štyri roky s om do Rusoviec chodila čoraz menej a za posledné leto som tam tuším nebola ani raz.


Dnes som si urobila prvú cyklovychádzku tejto sezóny. No kde inde by som nasmerovala môj bicykel, keď nie do Rusoviec? Na to, že tam chodievam toľko rokov, do dnešného dňa som vôbec nevedela, kde sa tam nachádza známe archeologické nálezisko Gerulata. Aj toto som dnes napravila, ale návštevu tohto rímskeho vojenského tábora si odkladám na inokedy.  Potom som  zašla do zámockého parku, cez ktorý inokedy  len zvyknem  prefrčať na bicykli. Dominantou parku je kaštieľ, ktorý je bohužiaľ už niekoľko rokov verejnosti neprístupný. Mal by sa rekonštruovať, ale ja som tam za tie roky, čo zvyknem okolo neho prechádzať, nikdy žiaden stavebný ruch nepostrehla, hoci je priestor okolo neho  ohradený a stoja na ňom škaredé stavebné búdy.  Dlhé roky bol kaštieľ sídlom SĽUKu, ale od roku 1989 iba chátra. Je to veľká škoda.  Aspoň že je  park prístupný a ľudia ho aj dosť navštevujú. Aj dnes som tam stretla zaľúbené páriky, či dôchodcov na prechádzke.