pondelok 5. júla 2010

Kavka z periférie

Aj vy nakupujute zlacnené knihy? Ja občas áno. Pred pár rokmi som  takto vo výpredaji vydavateľstva Ikar náhodou natrafila na knihu s názvom Kavka z periférie od Anny Antošovej. Dnes som túto knihu spomenula jednému z mojich priateľov na Facebooku, ktorý sa zaoberá históriou Petržalky. O knihe vraj počul, ale sa k nej už nevie dostať, je vypredaná.

 O čom vlastne táto knižka pojednáva? Dej knihy nás zavedie do bratislavskej časti  Petržalka v časoch, kedy  to bola ešte dedina so všetkým, čo k dedine patrí. Sú v nej zachytené spomienky učiteľky, ktorá pochádzala z Modry a jedným zo svojich pôsobísk, ktoré po škole dostala, bola aj petržalská škola. Sú v nej spomienky na skutočné udalosti, ulice sú nazvané tak, ako sa volali, len mená postáv autorka z pochopiteľných dôvodov  zmenila.

Ja nie som rodená Petržalčanka, ale mojím domovom sa stala pred viac ako 32-mi rokmi. Viem, že tí praví rodení Petržalčania nás nemajú radi, dávajú nám za vinu, že kvôli nám prisťahovalcom boli zbúrané ich rodinné domčeky, zrovnané ich záhrady plné ovocných stromov. Bohužiaľ, život je taký. Staré ustupuje novému. Nič nezostáva nemenné. 


Je dobré, že aspoň takýmto spôsobom boli zachytené životy vtedajších Petržalčanov. Knižka je písaná s nadhľadom a s humorom, hoci zachytáva ťažké sociálne obdobie obyčajných ľudí žijúcich v období po 2. svetovej vojne a končí až v časoch, kedy sa začali búrať prvé domy, aby ustúpili výstavbe nových panelákov. Možno sa mi páčila aj vzhľadom na to, že mne, ako učiteľskému dieťaťu, boli mnohé veci zo života učiteľskej rodiny blízke.

Zo starej Petržalky zostalo už len veľmi málo.  Napríklad aj toto: