štvrtok, 7. júla 2011

Zelené hnojivo facélia

Nebyť Hankinho blogu  Česká krajina, možno by som si tento jemný fialový kvietok ani nevšimla. Včera som sa vybrala na cyklovychádzku do rakúskeho Kittsee, kde som chcela zistiť, ako vyzerajú tamojšie marhuľové sady. Keďže bolo konečne krásne slnečné počasie, povedala som si, že zájdem aj ďalej, do ďalšej rakúskej dediny Pama. No z môjho zámeru zišlo, keď som po prejdení železničného priecestia za dedinou zistila, že namiesto fľaše so zarobenou a zmrazenou malinovkou som si z domu zobrala fľašu s bazovým sirupom. Až ma striaslo, keď som si fľašku priložila k ústam a odpila z nej. To bol dôvod, prečo som ďalej nešla a po vyfotení rastliniek na tamojšom poli som bicykel obrátila na cestu domov.

A práve tu mi do oka padla rastlinka s jemne fialovým kvietkom, ktorá tam ojedinele rástla a ktorú som doteraz nepoznala. Len niekoľko dní predtým som na spomínanom blogu videla fotografie fialových lánov a v duchu som dala tie fotky do súvislosti s touto rastlinkou. Nevedela som, že je to tak naozaj až do chvíle, kým som si znovu nepozrela názov rastliny a kým som si ju nevyhľadala na internete. Bola to naozaj ona. 

FACÉLIA VRATIČOLISTÁ (Phacelia tanacetifolia L.)

Toto sa o nej píše na jednej webovej stránke:

"Biologická charakteristika

Facélia je jednoročná rastlina, stredne vysoká (0,7 - 0,8 m). Má dlhú dobu kvitnutia a meduje aj pri nízkych teplotách. Má rýchly rast a vývoj, kvitne v máji až júni. Má dobrú nutričnú hodnotu. Fialové zvončekovité kvety sú uložené vo výrazných závinoch. Listy sú jednoducho alebo dvojito nepárno perovito zložené, lístky pílkovité, čnelka kvetu hlboko dvojdielna. Plodom je jednopuzdrová tobolka uzavretá v kalichu. Semeno je 3,5 mm dlhé, drsné, šedé až hnedé s typickými priečne usporiadanými výrastkami. HTS je 1,8 - 2,4 g. Ako krmovina je menej kvalitná pretože je silne ochlpená a pri zavädnutí horkne. Je však  vhodná ako medziplodina na zeleno, zelené hnojenie a pre technické účely, ako je napr. protierózna ochrana (cez zimu sa ponechá na poli a na jar sa do nej vysievajú zrniny alebo kukurica na siláž). Vysieva sa aj ako paša pre včely pretože je silne medonosná. Taktiež je vhodná ako komponent do miešaniek. Skrmuje sa výhradne v čerstvom stave a to do začiatku kvitnutia. Pre výrobu sena nie je vhodná. Facélia veľmi dobre potláča buriny a netrpí žiadnymi chorobami ani škodcami. Je nenáročná a má nízke náklady na pestovanie.

Nároky na pestovateľské prostredie

Facélia je nenáročná plodina na pôdne a klimatické podmienky. Vhodné sú však ľahšie pôdy, bez sklonu k zamokreniu. Na predplodinu je nenáročná. Vhodná je i pre extrémne stanovištia a pre suchšie plochy. Je odolná voči nízkym teplotám a krátkodobo znesie až -9 °C. Úspešne sa pestuje aj na piesčitých a štrkovitých pôdach dobre zásobenými Ca. Minimálne pH by malo byť 6,0. Facélia vyžaduje čisté pozemky, nezaburinené mrlíkom, peniažtekom roľným, stavikrvom vtáčim a štiavmi." 

Takto táto rastlinka vyzerá: