sobota, 26. marca 2011

Čakám na zázrak

Mojou kuchyňou sa od včera nesie zápach (alebo vôňa?) cesnaku. Na včerajšej prechádzke som ho nazbierala za plnú igelitovú tašku. Podľa návodu, ktorý som našla na internete, som z neho večer pripravovala tinktúru.  Nadrobno nakrájané listy medvedieho cesnaku som vložila do pohára a zaliala liehom. Mal to byť 40-percentný lieh, ale ja som dostala kúpiť v lekárni iba 60-percentný. Z mojich školských čias si spomínam, že lieh by sa mal riediť destilovanou vodou, no ja som ju doma nemala. Možno aj áno, veď tuším aj do auta sa niekde dáva, ale nebol doma nikto, kto by mi povedal, či také čosi niekde skladujeme. Tak som do toho šprcla trochu obyčajnej vody z vodovodu. Možno som to ani nemusela robiť, stačilo by mi neskôr užívať menej kvapiek tejto zázračnej tekutiny. Prečo zázračnej? 

Ale najprv niečo o medveďom cesnaku.

Medvedí cesnak patrí k prvým poslom jari. Naše okolité lužné lesíky zakvitnú po zime najprv snežienkami a len krátky čas po tom, čo vykuknú zo zeme, začína sa tlačiť táto rastlinka. V prvých rokoch, keď som sa nasťahovala do týchto končín, som o medveďom cesnaku nevedela nič. Naivne som sa tešila, že lístky, ktoré vykúkajú na jar zo zeme, sú listy konvaliniek. Moje vytriezvenie prišlo veľmi rýchlo. A to vtedy, keď sa z lesíkov začala šíriť cesnaková vôňa. Od vyrašenia prvých lístkov do zakvitnutia netrvá dlho, preto sa so zberom listov treba poponáhľať. 

V tejto rastline drieme vraj mohutná liečivá sila a hovorí sa, že ho po zimnom spánku vyhľadávaju medvede, aby si prečistili krv, žalúdok a črevá. Presne na tieto isté účely je dobrý aj pre človeka. Aby sme účinky rastliny mohli využívať po celý rok, je potrebné z neho vyrobiť liehový výťažok, čiže tinktúru. Z nej by sme potom mali každý deň užívať 10 až 12 kvapiek, ktoré sa majú pridať do trošku vody. Je to dobré nielen na prečistenie krvi, čriev a žalúdka, ako som už spomenula, ale aj na podporenie pamäti (v mojom prípade dosť aktuálna a potrebná záležitosť), používanie tinktúry predchádza  aj vápenatiu ciev.

Pre mňa najdôležitejším účinkom medvedieho cesnaku je jeho schopnosť odhlieňovania. Keďže už dlhé roky trpím alergiou, ktorá sa mi prejavuje zahlieňovaním dutín a následným zatekaním hlienov do krku, hľadala som na internete informácie, ako by som si pomohla. Chodenie po lekároch - alergológoch, imunológoch či návštevy ORL ambulancie mi vôbec nepomohli, ani niekoľkomesačné užívanie autovakcíny nazaznamenalo u mňa žiaden výsledok. Striekanie rôznych nosových sprejov som obmedzila, pretože je známe, že ich dlhodobé používanie ničí nosovú sliznicu.

Som teda nesmierne zvedavá, či mi pomôže táto doma vyrobená medecína. Zatiaľ si na jej použitie musím dva týždne počkať. Totiž nakrájané a zaliate listy cesnaku medvedieho sa budú približne štrnásť dni vylúhovať na teplom mieste. Až potom môžem tinktúru začať používať. Držte mi palce, aby som to vôbec bola schopná piť a aby mi to aj pomohlo.