streda, 18. augusta 2010

Čarovná flauta na STV dvojke


Pred necelou hodinou skončil na STV 2 program, ktorým mi táto televízia urobila velikánsku radosť. V poslednom čase sa len rozčuľujem, prečo musím platiť koncesionársky poplatok za televíziu, kde nie je čo pozerať a rovnako za niečo, čo vôbec nepočúvam, dokonca ani neviem, kde si to rádio, za ktoré platím, môžem naladiť.

No ale k veci. Ten program, ktorý mi urobil takú veľkú radosť, bola opera Čarovná flauta. Filmová adaptáciu tejto opery, ktorú režíroval britský režisér Kenneth Branagh, mi vynahradila živé predstavenie,  ktoré som mala vidieť už o týždeň v rakúskom kameňolome St. Margarethen. Na operu som bola pozvaná ešte pred tromi mesiacmi, no situácia sa vyvinula tak, že moja maličkosť na žiadnu operu do Rakúska nepôjde.

Priznám sa, že som doteraz toto dielo nevidela. Ani som nepoznala dej  opery, poznala som  iba niekoľko árií a duetov. Bolo zaujímavé počuť Mozartovu operu v angličtine, hoci táto  bola jednou z dvoch opier, ktoré skladateľ napísal v nemčine. Všetky ostatné boli v talianskom jazyku.

Dej opery je zasadený do vojnového obdobia. Kráľovná noci požiadala odvážneho mladého vojaka Tamina, aby vyslobodil jej dcéru Paminu z moci temného vládcu Sarastra, ktorý ju držal vo svojej ríši. Na ceste ho sprevádza Papageno s čarovnou zvonkohrou. Sarastro rozhodne, že Tamino dostane Paminu za ženu, ak sa mu podarí úspešne zložiť predpísané skúšky odvahy. Vďaka svojej statočnosti prekonáva všetky prekážky a získava ruku svojej Paminy. Dobro a múdrosť víťazí nad zlom. Sarastrova ríša svetla premôže Kráľovnú noci, ktorá sa so svojimi služobníkmi prepadá do hlbín temnôt. Mozart tu humorne zachytil malý Papagenov obzor, ale na druhej strane s plnou hĺbkou a vážnosťou zachytil vnútorný svet Tamina a Paminy.

Rozhodla som sa, že pôjdem na túto operu do nášho divadla a to hneď na jej prvé predstavenie po prázdninách.

Overtúra Čarovná flauta - z filmovej adaptácie




Duet Papageno a Papagena